Wednesday, July 14, 2010

KuRanG Oxigen~~

<>Timbul persoalan ape pasal ye bile time kuliah je mesti rse ngantuk????? bermule saje bukak slide power point trus rse nk tido....oh aku dah x berdaye nk tahan kengantokan aku nieyh....dah la duk depan2 lak time kelas fuzzy logic. haaaaaaaa ko tgok......dah dok depan pon ley terhangguk hangguk tido...ape dah jadi nieyh????

<>ingat lagi ketika latihan mengajar di sekolah teknik jasin, Melaka...ketika menjadi cikgu ajar subjek elektrik....bile berdiri ngaja kat depan...secara automatiknye kite bleh tau segale pergerakan yg student you all buat time tu..yg tgh berborak, tgh wat bende lain, gurau2 dgn kawan termasuklah tgh cover pose tdo...hehehehehe

<>berbalik cerita time kuliah aku tadi...aku mule terfikir..tentu pensyarah aku tau aku tgh cover tdo...dgn condition student yg agak riuh lagi (dari depan ley dgr mmber kat line blakang borak)...aku sure pensyarah perasan sume tue tapi....pengajaran tetap diteruskan... hmmmm berbeza beb..kat skool len..teknik kawalan kelas...tapi kat universiti, mintak maaf la jeff... kelas ttap jalan.....

<>cube korang transfer kan kejap (acah2 korang tgh mengajar kat dpan) dgn condition bebudak tgh berborak kat blakan, tersenggut senggut tdo.....ader yang tgh men2 msg pulak tue...how u handle that situation???? nak sound??? masing2 dah besau (kan dah kuar ayat melake)....tapi kalo students focus kat slide sure ngantok....who should we blame??

<>dalam konteks ni aku rse due pihak men pranan yg penting... tgok kat bawah nieyh....

student
  • hormat org nk ajar kat depan tue
  • jgn ckap2...
  • org yg nk ajau tue nk bg ilmu yg kite xtau...so listen
  • kalo bosan at least senyap jgn kaco2 mmber sebelah
  • tingkah laku kite lecturer perhatikan...( advantage bile nk mintak bonus mark)
pensyarah
  • betulkan cre mengajar kalo dah tau student cepat bosan
  • buat2 lawak skit..dont get too serious n straight
  • slide show kene meriah ler wane2 skit..ni x plain colour je...
  • suare kene jelas xmo slow...
  • bejalan2 skit kt blakang tu supaye student yg dok blakang tue bleh senyap..
hmmmm ni je idea yg bleh aku sumbangkan..pape pun...sistem pembelajaran kat universiti x ley nk di bandingkan dgn pembelajaran di sekolah.....time ni la nk uji tahap kite nk terima n proses input2 dalam kelas...

No comments:

Post a Comment