Monday, March 21, 2011

:::KeTeMu JuGa AkHirNyE::

alhamdulillah..........

syukur.....jumpe gak akhirnye ape yang di cari.....objektif tercapai....hati banyk hepi..........
ape bende yg dicariknye tue????
anak benih Kelapa Matag............
camne la bley tetibe dtg minat nk bercucuk tanam ni.....xtau la....
antara objektif utama aku ke batu pahat ni selain present LI & bundle..aku nk crik benih kelapa Matag.....
kelapa matag adelah sejenih kelapa hybrid campuran MYD (malaysian dwarf + tagnanan)
dengan 4 tahun saje da boleh keluarkan hasil serta kelapa matag adelah rendang + rendah (senang skit nk petik).....x lupe juge dengan kacukan dari kelape jenis tagnanan ni, maka buah yang dihasilkan oleh Matag adelah besar dan bnyk!!!!!! (dalam otak nampak duit da ni) kah kah kah....

sbnrnye bukan ape....alang2 jadi penganggur ni....baek kite jadi penganggur yang berjaye btul x?? selain bley dijadikan sbg pokok peredup kat umah kite..kite bley gain dari hasil kelape nieyh...so dapat la jimat kos mak aku untk bisnes kerisik die akan dtg...xpun aku bley jadi supplier buah kelape..kan.......bile idea mari....semangat die len mcm skit.. :)

dengan membeli sbnyk 12 benih anak kelape matag sbg percubaan, aku nk tgok dulu performance untk setahun.....so kalo flow die cantek jerk..bley la aku amik lagi kat en hajali kat kampung sungai suloh......ramah orngnyer...hope en hajali bley jadi mentor aku dalam menjayakan projek tanam kelape Matag nieyh.... insyallah.......

alang2 tengah semangat pertanian nieyh....aku tgh survey n crik benih anak rambutan 'budak skolah" plak kat area johor nieyh (batu pahat especially)....haaaa tu name panggilannye...name saintifiknye aku pun xtau lah..(kan tgh research ni....)

semua ni adelah untk mase depan nye rancangan....seronok pe kalo korang bley rse buahan hasil korang tanam....dulu mak aku suh tanam la ape2 kat kebun tue mase time kocik2....tp den plak yg dogel..xnak donga.....xpe lah....start dr skunk da ok da kan....so kat sini aku muatkan gmbar kelape matag..kepade sesape yg x penah dengar n tgok..bley la tgok.....check dis out....


buah kelapa matag


pokok kelapa matag


mudah dan senang untk dipetik...

4 comments:

  1. Tahniah!!!
    Tercapai juga hajat En.Shafiq. Moga tercapai cita-cita untuk bercucuk tanam.

    Sekiranya ada apa apa yang perlu kami bantu berkenaan Kelapa Matag, kami di sini bersedia berkongsi maklumat berkaitan dengan proses tumbesaran pokok kelapa seperti kaedah pembajaan, rawatan dan kawalan serangga perosak pokok kelapa.
    Bagi rakan rakan yang perlukan benih kelapa matag sila hubungi saya di talian 012 793 5057 atau email aslinajali@Yahoo.com.

    Akhir kata 'Bersamalah kita memajuka ekonomi ummah"

    Keep in touch & good luck...

    ReplyDelete
  2. insyallah cik aslina......semoga bejaya dalam bisnes kelape matag nieyh..... anyway mcm mane bley jumpe blog saye nieyh......

    ReplyDelete
  3. Trace dari mana awak masuk ke blog kita org..
    Kita dah follow blog awak. follow blog kita plak yea...

    Panjang panjangkan lah benih matag ni biar kita ssenang buat dodol, tak lah tercari cari kelapa bila nak raya santan sekilo RM20.00.
    Penat kacau dodol tak berbaloi...

    ReplyDelete
  4. kami pembeli buah kelapa muda..sila hubunggi saya0136437251

    ReplyDelete