Friday, February 26, 2010

Tahukah kamu

Aku pasti ade yang benci makan petai….adakah korang salah seorang daripadanya??? Petai adalah sejenis ulam yang boleh dimakan begitu sahaja. Rata-rata mereka yang anti kepada petai ini adalah disebabkan bau busuk empunye badan yang makan petai…mane tak nye.. bile bercakap berbau busuk, bile kencing confirm toilet akan berbau agak tidak menyenangkan..hehehe….disini, aku nak kasi tips sket kat korang macam mane nak hilangkan atau mengurangkan bau busuk selepas makan petai

Selepas makan, ambil sedikit beras. Masukkan beras tadi bersama sedikit air didalam mulut dan kunyah sehingga hancur . Kunyah dalam 5 minit dan kemudian keluarkan beras tersebut.. insyallah bau busuk pada mulut akan hilang.

Tahukah korang bahawa petai mempunyai bnyak khasiat bagi mereka yang mengamalkannye… Berdasarkan kajian, buah petai dikatakan mengandungi kadar protein dan lemak yang tinggi berbanding tumbuhan hutan yang lain, iaitu sebanyak 8 peratus, 11 peratus karbohidrat 71% air, banyak mengandungi kalsium, fosforus,zat besi, vitamin A, B1 dan C haa…tgok tue… complete set dengan pelbagai jenis vitamin dan korang tak payah nak beli vitamin kat farmasi pun.

Selain daripada itu kawan, dalam perubatan tradisional melayu, biji petai dipercayai berkesan untuk merawat penyakit jantung dan penyakit kencing manis, ia juga dikatakan boleh mencuci buah pinggang, serta dapat mengeluarkan cacing daripada kanak-kanak yang mengalami kecacingan.

Jadi bagi mereka yang tidak penak mencube makan buah petai atau anti kepadanya ini, ape kate korang cube sambal petai, sambal udang + petai dan sebagainye... sure syok! selamat mencube

No comments:

Post a Comment